Πορνογραφικά γραπτά - Μπορίς Βιάν

Πορνογραφικά γραπτά - Μπορίς Βιάν

[...]

Γιατί, ας μη γελιόμαστε. Ο κομμουνισμός είναι πολύ συμπαθής, αλλά έχει καταντήσει ένα είδος εθνικού κομφορμισμού. Ο σοσιαλισμός έβαλε τόσο κρασί στο νερό του που το γύρισε στην αφθονία... όσο για τα υπόλοιπα, δεν σκοπεύω να μιλήσω γι΄αυτά επειδή αγνοώ τι ακριβώς είναι η πολιτική και δεν είναι κάτι που μ' ενδιαφέρει περισσότερο απ' τον καπνό... Ναι, οι αληθινοί προπαγανδιστές μιας νέα τάξης, οι αληθινοί απόστολοι της μελλοντικής επανάστασης, μελλοντικής και διαλεκτικής είναι, βεβαίως, οι λεγόμενοι ελευθεριάζοντας συγγραφείς. Το να διαβάζουμε ερωτικά βιβλία, να τα διαδίδουμε, να τα γράφουμε, σημαίνει ότι προετοιμάζουμε τον κόσμο του αύριο και ανοίγουμε τον δρόμο για την αληθινή επανάσταση.

***

Κατά τ' άλλα, υπάρχουν τόσοι άλλοι λόγοι που δικαιολογούν την ερωτική λογοτεχνία που μετά βίας τολμώ να επιμείνω: μήπως οι πάντες δεν αναγνωρίζουν ότι ο πόλεμος είναι το μεγαλύτερο απ' όλα τα δεινά; Μήπως οι πάντες δεν αποδέχονται ότι είναι επιλήψιμο να σκοτώνεις τον πλησίον σου; Ή, πράγμα ακόμα πιο επιλήψιμο, να ρίχνεις τόνους ατομικές βόμβες πάνω στ' αχλάδια και να τα βλέπεις στην οθόνη να γίνονται σκόνη; Μήπως δεν μας λένε και μας ξαναλένε ότι η αφαίρεση της ζωής ενός εντόμου είναι πράξη κακή και, κατά μείζονα λόγο, εκείνη εκατομμυρίων ατόμων; Αλλά μόλις κάποιοι ανόητοι διαπιστώσουν ότι η αγορά κανονιών και ουρανίου είναι κάπως υποτονική, νά σου η πολεμική λογοτεχνία βάζει τις μηχανές της στο φουλ... γιατί, φανταστείτε, υπάρχει πολεμική λογοτεχνία, κυκλοφορεί παντού, τυπώνεται από τους Μπερζέ Λεβρώλ και Σαρλ Λαβωζέλ, και σας μαθαίνει πως να καθαρίζετε ένα πολυβόλο και να λύνετε ένα μυδραλιοβόλο...την εγκρίνουν, την υποστηρίζουν μάλιστα... κι όταν κάποιος δυστυχής σάς περιγράψει με λεπτομέρειες τις καμπύλες των γοφών της αγαπημένης του ή σας αποκαλύψει κάποιες ενδιαφέρουσες και δελεαστικές ιδιαιτερότητες της παρορμητικής ανατομίας του! νά η γενική κατακραυγή!... τον παίρνουν απ' τα μούτρα, του επιτίθενται, τον στέλνουν στα δικαστήρια και κατάσχουν τα βιβλία του.

[...]

Ε καλά θα μου πείτε, δεν κινδύνευσαν μόνο οι Άγγλοι συγγραφείς από τους κεραυνούς των λογοκριτών... και τούτοι δω κάνουν μεγαλύτερο κακό απ' όσο νομίζουν... γιατί αποστρέφοντας, όπως επιχειρούν να κάνουν, τον άνθρωπο απ' τον έρωτα τον προσανατολίζουν κατ' ανάγκη προς τον άλλο πόλο των παθών μας, τον θάνατο. Παραθέτω άλλο ένα απόσπασμα του Μίλλερ: "Όσο προοδεύει ο πολιτισμός:", γράφει, "ο πόλεμος εμφανίζεται ως η μεγαλύτερη χαλάρωση που προτείνεται στον συνηθισμένο άνθρωπο. Στον πόλεμο μπορεί να το φχαριστηθεί κανείς με την ψυχή του...". Φυσικά, ας επαναλάβουμε γι' άλλη μια φορά τους στενούς δεσμούς του έρωτα και του θανάτου, που τόσο άψογα έχει αναλύσει ο Μισέλ Λεϊρίς στον Καθρέφτη της ταυρομαχίας και τόσο συχνά έχουν μελετήσει κι άλλοι πολλοί, και ας εκφράσουμε τη λύπη μας που όντως θεωρούν, τόσο ευρέως, τον πόλεμο ως τη μόνη δυνατή χαλάρωση ενώ υπάρχουν άλλες τόσο ορθολογικές και ασυγκρίτως πιο ικανοποιητικές. Μα πως να εκπλαγείς εφόσον είναι δύο στοιχεία τόσο παραπλήσια, εφόσον ο πόλεμος γίνεται εύκολα αποδεκτός από έναν ολόκληρο λαό; Άλλωστε ο πόλεμος είναι μια περίσταση που ευνοεί ιδιαίτερα την ανάπτυξη του σαδισμού ο οποίος, το έχω ήδη πει, είναι ο χειρότερος εχθρός του ερωτισμού· και ειδικότερα, ο τελευταίος πόλεμος στη διάρκεια του οποίου αναβίωσε η σκλαβιά και η απόλυτη υποδούλωση. 

[...]

ΙΙ

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Πάνω στο ανώφλι του σπιτιού σου
πάνω στο καλογυαλισμένο πάτωμα
πάνω στην κάσα του πιάνου
γράφω τ' όνομά σου

Πάνω στο πρώτο σκαλοπάτι
πάνω στο δεύτερο μα και στ' άλλα
πάνω στην πόρτα σου
γράφω τ' όνομά σου

Πάνω στους τοίχους της κάμαρής σου
πάνω στο γαλάζιο χαρτί
πάνω στο σβησμένο τζάκι
γράφω τ' όνομά σου 

Πάνω στο μαξιλάρι πάνω στα σεντόνια
πάνω στο μάλλινο στρώμα
πάνω στο κιτρινισμένο κεφαλάρι
γράφω τ' όνομά σου

Πάνω στο σφιγμένο σου πρόσωπο
πάνω στ' ανοιχτά σου ρουθούνια
πάνω στα πεταχτά σου στήθια
γράφω τ' όνομά σου

Πάνω στην κοιλιά σου που μοιάζει με ασπίδα
πάνω στ' ανοιχτά σου πόδια
πάνω στ' ολκωτό σου μυστήριο
γράφω τ' όνομά σου

Ήρθα μες στη νύχτα
για να τα πασαλείψω όλα
ήρθα για τ' όνομά σου
ήρθα για να το γράψω
με σπέρμα.

[...]

Αποσπάσματα από το "Πορνογραφικά γραπτά"-Μπορίς Βιάν


Σχόλια